Nationell överblick för stärkt samverkan

KB arbetar med att ha överblick över det allmänna biblioteksväsendet och att stärka samarbetet inom sektorn. Här kan du läsa om hur arbetet går till samt om utmaningar och behov som KB har identifierat.

I slutet av november 2024 lämnade Kungliga biblioteket (KB) sin slutredovisning för regeringsuppdraget om stärkt samverkan inom det allmänna biblioteksväsendet Länk till annan webbplats. till regeringen. Förslagen i redovisningen syftar till att utveckla bibliotekssektorn över tid. Det innebär bland annat att det nu finns en förtydligad process för nationell överblick och samverkan. Ett annat resultat av slutredovisningen är att arbetet med att ta fram en nationell handlingsplan för utveckling av bibliotekssektorn nu har påbörjats.

KB:s uppdrag att ha nationell överblick syftar till att ge en aktuell bild av biblioteksområdet. Det betyder att KB inhämtar information, producerar kunskap och analys som grund för att utveckla biblioteksväsendet.

Identifierade utmaningar och förutsättningar för bibliotekssektorn

Genom den nationella överblicken har KB identifierat ett antal övergripande områden där de offentligt finansierade biblioteken tillsammans och var för sig behöver möta utmaningar och förändrade förutsättningar. KB har valt att tematisera områdena i tre grupper, som kan ändras beroende på vilka områden som är aktuella för biblioteksväsendet:

  • utveckling av bibliotekens uppdrag,
  • stöd till biblioteken
  • analys och uppföljning

De identifierade områdena ligger till grund för den nationella handlingsplanen där bibliotekssektorn gemensamt stakat ut riktning och prioriteringar.

Utveckling av bibliotekens uppdrag

Bibliotekens uppdrag är i dag utsatta för ett stort förändringstryck. Samhälls- och teknikutvecklingen påverkar bibliotekens möjligheter att vara en relevant källa till medier, information och forskning. I en åsiktspolariserad tid kan också bibliotekens roll som en öppen plats som främjar fri åsiktsbildning utmanas. För att biblioteken ska nå sina mål och förbli viktiga för användarna, är det avgörande att fortsätta utveckla det som är kärnan i deras uppdrag. Nedan beskrivs ett antal områden där KB i dialog med bibliotekssektorn identifierat utmaningar och behov.

  • I den nationella biblioteksstrategin framhåller regeringen att biblioteken är en del av det civila försvaret då de säkrar tillgången till faktabaserad och trovärdig information. Bibliotekslagens uppdrag kvarstår även i kris och krig. Genom den nationella överblicken vet KB att bibliotekens beredskap framförallt kopplas till förmågan att upprätthålla sin verksamhet. Vissa bibliotek behöver även planera för skydd av samlingar. Lokal resurs- och kompetensbrist kan hindra aktivt beredskapsarbete.

    KB menar att regeringen bör ta hänsyn till bibliotekens behov av stöd och samordning inom beredskapsområdet. Balansen mellan självstyrelse och likvärdig tillgång till biblioteksverksamhet, speciellt vid kriser och höjd beredskap, är i sig utmanande. En viss gemensam planering inom bibliotekssektorn kan behövas.

  • Hållbarhet kan sägas vara en grundtanke i all biblioteksverksamhet, genom att böcker och andra medier används av människor många gånger om. I och med Agenda 2030 finns ett ramverk för hur hållbarhet kan beskrivas, både klimatmässigt och socialt. Biblioteken har i regeringens skrivningar inte specifikt identifierats som aktörer som bidrar till målen för Agenda 2030. Det innebär att bibliotekens arbete med hållbarhetsmålen inte är samordnat eller systematiserat på kommunal, regional eller statlig nivå.

    I hela biblioteksväsendet finns dock bibliotek som arbetar med hållbarhetsmålen på olika sätt. Det finns många lokala initiativ till kunskapsspridning och aktiviteter där biblioteken bidrar till ett hållbart samhälle.

  • Läsning är ett kärnområde för många bibliotek med fortsatta behov av prioriterade insatser och uppföljning. Området har de senaste åren präglats av många statliga insatser i projektform för främst folkbibliotek. Pågående och kommande satsningar på skolbiblioteken kommer vara viktiga att följa upp under de närmaste åren. Området gäller inte enbart folk- och skolbibliotek, även lärosätesbibliotek ser läsning som ett nödvändigt utvecklingsområde framåt.

  • KB anser att den nationella medieförsörjningen är det mest prioriterade området att arbeta med just nu. Det handlar om att uppdatera uppdrag, tydliggöra ansvarsfördelning och stärka samverkan. Infrastrukturen för att stödja bibliotekens medieförsörjning har i stora delar varit oförändrad sedan slutet av 1990-talet. Sedan dess har samhället genomgått omfattande förändringar genom till exempel digitala böcker, öppen tillgång, ny bibliotekslag med förändrade uppdrag för regional biblioteksverksamhet och ny lag om tillgänglighet. Det finns därför behov av att uppdatera infrastrukturen för medieförsörjning och utöka mediesamverkan mellan biblioteken.

    Läs mer i Nationell handlingsplan för bibliotekssektorn

  • Digital kompetens är i dag en förutsättning för att vara en del av det demokratiska samhället och är, tillsammans med medie- och informationskunnighet (MIK), ett centralt uppdrag för alla bibliotekstyper. KB menar att flera myndigheter bör förstärka sina insatser gentemot biblioteken på området, exempelvis Mediemyndigheten, Myndigheten för psykologiskt försvar och Post- och telestyrelsen (PTS).

    Det finns fortsatt ett stort digitalt utanförskap i Sverige. Då så väl privata som offentliga aktörer digitaliserat sin interaktion med kunder och användare blir konsekvensen att allmänheten ofta vänder sig till folkbiblioteken för stöd. Dessa supportbehov riskerar att stå i vägen för folkbibliotekens bredare uppdrag där användning, värdering och analys av information och digitala verktyg står i centrum.

  • Alla bibliotek inom det allmänna biblioteksväsendet ska enligt bibliotekslagen arbeta för och med de nationella minoriteterna judar, romer, samer (som också är ett urfolk), sverigefinnar och tornedalingar och de nationella minoritetsspråken finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska. Flera bibliotek prioriterar redan detta men det finns goda möjligheter att utveckla arbetet, höja kunskapen och förbättra medieförsörjningen. Närliggande uppdrag inom området är fördelade på flera myndigheter, vilket riskerar att göra stödet till biblioteken otydligt.

  • Öppen tillgång till vetenskapliga publikationer och öppna lärresurser påverkar framför allt lärosätesbibliotekens roll i medieförsörjningen och bibliotekens samlingar, till exempel för bevarande och fjärrlån. Den nationella målsättningen är att alla typer av vetenskapliga publikationer som helt eller delvis framställs med offentliga medel ska publiceras med omedelbar öppen tillgång. Ambitionen är också att öppna lärresurser i högre grad framställs och används. För lärosätena innebär det en ekonomisk utmaning att hantera kostnadsökningar och förändrade finansieringsflöden till följd av att betala för öppet tillgänglig publicering. Lärosätes-, folk- och skolbiblioteken har flera gemensamma frågor inom öppen vetenskap och öppen tillgång, till exempel hur forskning kan spridas till allmänheten och hur tillgången på kurslitteratur ska se ut.

    Läs mer om nationella riktlinjer för öppen vetenskap

 

Stöd till biblioteken

Utbildningsinsatser, finansiering eller juridiska frågor är exempel på olika typer av stöd som biblioteken efterfrågar. En del bibliotek har även behov av stöd av mer specialiserad karaktär, där kompetensen som krävs kan vara en annan än den som vanligtvis finns inom bibliotekets organisation. Beroende på hur ansvarsförhållandena ser ut, kan det finnas möjligheter att hitta gemensamma lösningar. Beständiga rådgivande stödfunktioner eller tidsbegränsande kunskapshöjande insatser kan exempelvis vara sätt att avlasta biblioteken eller stödja dem i en nödvändig förflyttning.

  • I KB:s dialoger med biblioteksväsendet lyfter flera representanter att finansieringen av biblioteken inte räcker till. Många av de statliga stöd som främst folkbiblioteken fått de senaste åren har varit kortsiktiga stöd där biblioteken arbetat i projektform med små möjligheter till att bibehålla satsningarna efter att projektet tagit slut. I dialogerna lyfts också samverkan som en möjlighet att avlasta bibliotekens ekonomi över tid, men samtidigt leder det sällan till direkta ekonomiska besparingar. Bibliotekens finansiering påverkas i hög grad av huvudmannens prioriteringar, vilket försvårar möjligheten till en över landet och för Sveriges invånare likvärdig biblioteksverksamhet.

  • Bibliotekens uppdrag i bibliotekslagen är brett och kräver kontinuerlig kompetens- och verksamhetsutveckling. Det är alltid respektive biblioteksorganisation som har ansvaret att säkerställa att medarbetare har den kompetens de behöver för att kunna utföra och utveckla sitt uppdrag.

    Aktörer på både regional och statlig nivå erbjuder folkbiblioteken omfattande kompetensutvecklingsinsatser. KB ser fördelar i att dessa aktörer i högre utsträckning samverkar med varandra. Lärplattformen Digiteket utgör en gemensam plattform för detta.

  • Biblioteken har sedan länge uttryckt behov av stöd i juridiska frågor. Det kan dock vara svårt att ge generell juridisk vägledning då varje huvudman behöver stå för sin egen juridiska bedömning av respektive ärende. Folkbiblioteksverksamheterna har fokus på frågor som rör till exempel användarnas rättigheter och inskränkningar i dessa, frågor om hantering av avgifter och även inköp av viss litteratur. För lärosätesbiblioteken är avtalsfrågor och upphovsrättsliga frågor viktiga.

 

Analys och uppföljning

För att få en gemensam nationell överblick över biblioteksområdet och kunna utforma en användbar uppföljning över tid, behövs en strukturerad och tillförlitlig datainsamling och omvärldsanalys. I dag finns det utvecklingsbehov och möjligheter till förbättringar både i insamlingen av data och i den analys som görs i underlag på olika nivåer. Det finns också goda möjligheter till ökad kvalitet genom ökat utbyte och samarbete mellan olika aktörer inom sektorn.

  • KB har i uppdrag att samla in Sveriges officiella biblioteksstatistik. Det finns idag flera utmaningar med den officiella biblioteksstatistiken. Den beskriver till exempel inte all biblioteksverksamhet på ett rättvisande sätt. KB har konstaterat att dagens insamlingsmetod både är resurskrävande och ger för stort utrymme för felaktigheter. Arbetet med den officiella biblioteksstatistiken behöver därför utvecklas och kompletteras med annan datainsamling. Under 2025 utvecklar KB tillsammans med Skolverket insamlingen av skolbiblioteksstatistik, se mer i Nationell handlingsplan.

 

Processen för nationell överblick

Den nationella överblicken syftar till att KB tillsammans med sektorn och regeringen ska kunna utveckla biblioteksverksamheten i landet. För att göra arbetet mer effektivt och strukturerat har KB tagit fram en process att arbeta efter tillsammans med bibliotekssektorn.

Förstora bilden

Klicka på bilden för att få en förstoring. En mer detaljerad förklaring hittar du under rubriken: Så här fungerar processen.

Processen visar hur KB tillsammans med andra myndigheter, som Kulturrådet och MTM, samt aktörer inom bibliotekssektorn skapar den nationella överblicken, genom dialog och samverkan. Processen används för att identifiera viktiga områden för bibliotekssektorn, kartlägga nuläget, beskriva behovet av samverkan och tydliggöra myndigheternas roller. Målet är att ta fram en nationell handlingsplan för utveckling baserad på den nationella överblicken.

Så här fungerar processen

En viktig del av arbetet med processen för nationell överblick är att KB kommer till biblioteksväsendet för att delta i redan existerande forum och nätverk för informationsinhämtning, erfarenhetsutbyte och behovsinventering. KB stärker engagemanget i sektorns egna dialogforum. Enligt processen (illustrerad i bild) bidrar biblioteksväsendet gemensamt till den nationella överblicken.

Här är en närmare beskrivning av de olika delarna i processen.

  • Den nationella överblicken skapas i dialog med biblioteksområdets aktörer.

  • Den nationella överblicken utgör underlag för en nationell handlingsplan för utveckling. Handlingsplanen inkluderar nationell medieförsörjningsplan, mål- och referensarkitektur. Handlingsplanen innehåller åtgärder som bibliotekssektorn gemensamt kan ta hand om inom befintliga uppdrag, ekonomiska ramar, och lagar.

  • Om det finns aspekter som identifierats via den nationella överblicken som inte enbart kan tas hand om inom bibliotekssektorn (det kan till exempel handla om
    nya utredningar, omfördelning av eller nya uppdrag, ökad eller ny finansiering, lagändringar och liknande), kan:

    • KB, Kulturrådet och MTM göra inspel till regeringen via årliga budgetunderlag, årsredovisningar och myndighetsdialoger och liknande.
    • KB ge specifika rekommendationer inklusive eventuella äskanden till regeringen.
  • Regeringen prioriterar och ger uppdrag och finansiering utifrån rådande politik. KB, Kulturrådet och MTM:s inspel och rekommendationer är stöd för detta.

    Regeringens nationella biblioteksstrategi kan uppdateras kontinuerligt.

  • Aktiviteter och samverkan initieras vanligtvis inom sektorn, med hjälp av den nationella handlingsplanen. Samverkan sker i olika omfattning.

  • KB, Kulturrådet och MTM producerar tillsammans med sektorn kunskap om läge, utmaningar och behov. Det sker genom dialoger i befintliga forum, till exempel kultursamverkansmodellen, Sveriges kommuner och regioner, Sveriges universitets- och högskoleförbund, genom kunskapsinhämtning från biblioteks- och informationsvetenskap, kommersiella biblioteksaktörer, med mera.

  • Uppföljning och analys av redovisningar av uppdrag och verksamheter inom biblioteksområdet (statistik, biblioteksplaner, verksamhetsberättelser, projekt, tjänster, med mera).

Nationell biblioteksstrategi

Regeringens nationella biblioteksstrategi ska stärka Sveriges bibliotek och göra litteratur och information tillgänglig för alla, i linje med bibliotekslagen. Strategin fokuserar på tre områden: att biblioteken ska vara tillgängliga och relevanta för alla, bidra till och anpassa sig efter samhällets utveckling samt ha en effektiv nationell infrastruktur.

Tyck till

Hjälpte den här sidan dig?