Tillgänglighet på KB:s webbplatser och digitala tjänster
Här redogör vi för vilka brister som finns i tillgänglighet på Kungliga bibliotekets webbplatser och digitala tjänster. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du behöver innehåll som inte är tillgängligt för dig, eller om du upptäcker fler brister.
Kungliga biblioteket arbetar med att tillgängliggöra digitala tjänster och system. Vi strävar efter att våra webbplatser och digitala tjänster ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av användare, samt uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) Länk till annan webbplats. 2.1 AA.
På denna sida hittar du tillgänglighetsredogörelser för Kungliga bibliotekets webbplatser och digitala tjänster som berörs av Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service Länk till annan webbplats..
Sidan uppdateras löpande med tillgänglighetsredogörelser för de av KB:s tjänster som berörs av lagen.
Generella brister
Generellt förekommer brister i dokument, till exempel PDF-filer. Bristerna rör bland annat taggning, navigering, och alt-texter. KB arbetar löpande med att anpassa de dokument som omfattas av lagen.
Tillgänglighet på webbplatsen kb.se
Kungliga bibliotekets webbplats kb.se är i stora delar förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Vi är medvetna om brister inom följande områden:
Information och relationer
Ange i kod vad sidans olika delar har för roll (WCAG 1.3.1) Länk till annan webbplats.
- På de sidor som innehåller diagram finns brister i de beskrivande texternas relation till diagrammen.
Förändring av textstorlek
Se till att text går att förstora utan problem (WCAG 1.4.4) Länk till annan webbplats.
- De diagram som finns på webbplatsen är inte anpassade för att förstora enbart text.
Öka teckenavstånd
- De diagram som finns på webbplatsen är inte anpassade för att öka avståndet på tecken och rader.
Språk för del av sida
Ange språkförändringar i koden (WCAG 3.1.2) Länk till annan webbplats.
- Det förekommer att enskilda textstycken och enskilda länktexter på andra språk än svenska inte är språkkodade, och därför läses upp på svenska av skärmläsare.
Plan för att åtgärda brister
KB har de senaste åren arbetat löpande med att åtgärda bristerna i tillgänglighet med ambitionen att uppfylla samtliga lagkrav. För vissa brister är KB beroende av externa leverantörer i rättningsarbetet. Arbetet med att åtgärda kvarvarande brister pågår.
Hur vi testat webbplatsen kb.se
För kb.se har vi gjort interna tekniska och manuella tester. Vi har även använt automatiska testverktyg.
Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 2025-08-29.
Tillgänglighet för KB:s digitala tjänster och system
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av KB:s webbplatser och tjänster?
Om du behöver innehåll från KB:s system eller tjänster som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela oss via formuläret nedan. Vi kommer då att försöka ordna ett tillgängligt alternativ till digital service som du har rätt till. Det kan till exempel handla om vägledning via telefon.
Svarstiden är normalt 5 dagar.
Rapportera brister i tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra den digitala tillgängligheten. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du meddela oss via formuläret nedan så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) Länk till annan webbplats. och påtala det.