Hit med pengarna!
Föreställ dig att du ska uppmana den svenska befolkningen att spara pengar på banken och skapa förtroende för bank- och försäkringsväsendet. Att du ska uppmuntra svenskarna att skaffa hemförsäkring och få dem att drömma om trygghet och semester. Hur hade du löst uppgiften?
KB:s affischsamlingar – en skattkammare
KB:s affischsamlingar omfattar mer än en halv miljon affischer. Den äldsta affischen är ifrån 1705, de nyaste har kommit in med de senaste årens pliktleveranser. Affischerna är i stora drag indelade efter ämne (vad affischen handlar om), format (storlek) och år (produktionsår). Samlingarna är till viss del sökbara i databaserna Libris och Regina, men majoriteten måste sökas fram i den okatalogiserade skattkammaren under Humlegården.
Under affischsamlingens kategori "Ekonomi, bank och post" samlas tusentals affischer som till sitt innehåll berör just ekonomi, bank eller post. Till exempel dessa affischer från försäkringsbolaget Folksam.
Text, eller text och bild, bär budskapet
En affisch består i regel av text, eller text och bild i samverkan. Ofta har typografin utformats på kreativa sätt för att fånga våra blickar. Ibland kan man se hur text närmast integrerats i bilden på olika innovativa sätt. Bilden kan förstärka textens budskap eller så samarbetar bild och text jämspelt.
Många affischer består endast av text, och då är det den typografiska formgivningen som står för hela skådespelet.
Bankboken i oväntade roller
Flera exempel på välkomponerade reklamaffischer hittar vi bland bankernas budskap om att spara och placera pengar hos dem i stället för under madrassen eller i spargrisen. Bankbok, kassabok, motbok eller sparbok. Kärt barn har många namn. I den visuella kommunikationen kan en bankbok agera i nya roller. På en affisch får kassaboken bokstavligt talat bli vingar och på en annan affisch får motboken bli till ett tält som hyser sommarens glädje.
Affischkonstnären Hjalmar Thoresson
En tongivande affischkonstnär på temat ekonomi var reklamtecknaren Hjalmar Thoresson (1893–1943), som skapade affischen du ser högst upp i inlägget. Thoresson var under sitt yrkesliv bland annat anställd vid tryckeriföretaget Wezäta i Göteborg och Esselte i Stockholm. Bland hans uppdragsgivare fanns Statens järnvägar, Kungliga Postverket, Kooperativa förbundet och Sveriges Postsparbank.
En annan av Hjalmar Thoressons uppdragsgivare var biltillverkaren Ford, som beställde denna affisch 1932. Thoresson frammanar här en bild av hur en ny bilmodell färdas över havet ”på väg till Sverige!".
Mer om reklamaffischens språk och bild
Den 23 oktober kan du komma till KB och höra mer om hur reklamaffischens språk och bild har använts för att locka kunder till banker från 1900-talets början till idag. Då ger Claes Ohlsson, universitetslektor och docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet en föreläsning på KB: Bilder av trygghet och drömmar. Bankreklam i KB:s affischsamling. Missa inte det!