Hit med peng­ar­na!

Föreställ dig att du ska uppmana den svenska befolkningen att spara pengar på banken och skapa förtroende för bank- och försäkringsväsendet. Att du ska uppmuntra svenskarna att skaffa hemförsäkring och få dem att drömma om trygghet och semester. Hur hade du löst uppgiften?

Affisch tecknad i olika blå nyanser med en gul krona och posthorn som omringar den skrivna texten som lyder: Sparboken sparklubben sparbössan. Medel mot målet. Postsparbanken.

Sparboken sparklubben sparbössan. Medel mot målet. Postsparbanken. Hjalmar Thoresson. 1940.

KB:s affischsamlingar – en skattkammare

KB:s affischsamlingar omfattar mer än en halv miljon affischer. Den äldsta affischen är ifrån 1705, de nyaste har kommit in med de senaste årens pliktleveranser. Affischerna är i stora drag indelade efter ämne (vad affischen handlar om), format (storlek) och år (produktionsår). Samlingarna är till viss del sökbara i databaserna Libris och Regina, men majoriteten måste sökas fram i den okatalogiserade skattkammaren under Humlegården.

Under affischsamlingens kategori "Ekonomi, bank och post" samlas tusentals affischer som till sitt innehåll berör just ekonomi, bank eller post. Till exempel dessa affischer från försäkringsbolaget Folksam.

Affisch med ett tecknat rosa-svart katthuvud med gula ögon och texten "Det är bara katten som har nio liv. Folksam försäkrar".

Det är bara katten som har nio liv. Folksam försäkrar. 1953.

Tecknat affisch. Till vänster ett ljust rosafärgat ansikte med spretig gul lugg och en lång näsa på vilken en man och en kvinna dansar. Texten lyder "Tänk längre än näsan räcker. Ungdomstid försäkringstid". Folksam

Tänk längre än näsan räcker. Ungdomstid försäkringstid. Folksam 1954

Tecknad affisch med en stor böjd tändstick där elden är markerad med en cirkel. Texten lyder: Liten låga stjälper ofta stora planer. Skydda varor och värden mot eld! Folksam.

Liten låga stjälper ofta stora planer. Skydda varor och värden mot eld! Folksam 1947

Text, eller text och bild, bär budskapet

En affisch består i regel av text, eller text och bild i samverkan. Ofta har typografin utformats på kreativa sätt för att fånga våra blickar. Ibland kan man se hur text närmast integrerats i bilden på olika innovativa sätt. Bilden kan förstärka textens budskap eller så samarbetar bild och text jämspelt.

Många affischer består endast av text, och då är det den typografiska formgivningen som står för hela skådespelet.

Textaffisch.Texten lyder "Dags att tömma sparbössan igen. Alla som tömmer sin sparbössa under sparbösseveckan 22-27 april, deltar i ett gratis lotteri. Vinster: En värdefull docka. En jättefin fotboll. Dessutom en liten present till envar som tömmer sin sparbössa under sparbösseveckan. Välkommen till Frosta härads sparbank.".

Frosta härads sparbank 1963

Tecknad affisch där motivet är en stor pil som pekar in mot mitten av en måltavla. I pilen löper en text som lyder: "Målmedvetet sparande". Under pilen fortsätter texten: "ger resultat".

Målmedvetet sparande ger resultat 1944

Tecknad affisch med äldre man med glasögon, skägg och mustasch i halvfigur som står framför hyllor med flaskor och verktyg. Texten lyder: Som kund i Handelsbanken stödjer du den egna ortens näringsliv. Svenska handelsbanken

Som kund i Handelsbanken stödjer du den egna ortens näringsliv. Svenska handelsbanken 1942

Tecknad affisch med ansikte av kvinna som har håret uppsatt i knut. Bredvid henne syns ett ansiktet på en tomte vars hand ligger på kvinnans axel. Texten lyder: Man kan dämpa julköpen utan att dämpa julglädjen. Folkrörelsernas sparkampanj,

Man kan dämpa julköpen utan att dämpa julglädjen. Folkrörelsernas sparkampanj 1948

Bankboken i oväntade roller

Flera exempel på välkomponerade reklamaffischer hittar vi bland bankernas budskap om att spara och placera pengar hos dem i stället för under madrassen eller i spargrisen. Bankbok, kassabok, motbok eller sparbok. Kärt barn har många namn. I den visuella kommunikationen kan en bankbok agera i nya roller. På en affisch får kassaboken bokstavligt talat bli vingar och på en annan affisch får motboken bli till ett tält som hyser sommarens glädje.

Tecknad affisch föreställande en man i hatt, blazer och rosa slips med portfölj och paraply flyger med hjälp av en kassabok på ryggen märkt Sparbankernas kassabok – med enkel budget.

Känn er fri – med ordnad ekonomi. 1953

Tecknad affisch med människor i badkläder som springer ner till vattnet från en stor bok i form av ett tält. Boken är märkt Sveriges postsparbank notbok.

Spara nu för semestern. Postsparbanken. 1946

Tecknad affisch med en man på en stege som står uppställd mot en stor, röd spargris där mannen lägger i ett stort mynt. Under stegen står en kvinna och en flicka.

Glad och god skall människan spara. Postsparbanken 1946

Tecknad affisch där en kvinna i sommarkläder och uppsträckta armar syns bakifrån. Hon står framför havet och fåglar flyger ovanför stranden.

Semestern klarad tack vare Postsparbanken – och ändå pengar över. 1944

Affischkonstnären Hjalmar Thoresson

En tongivande affischkonstnär på temat ekonomi var reklamtecknaren Hjalmar Thoresson (1893–1943), som skapade affischen du ser högst upp i inlägget. Thoresson var under sitt yrkesliv bland annat anställd vid tryckeriföretaget Wezäta i Göteborg och Esselte i Stockholm. Bland hans uppdragsgivare fanns Statens järnvägar, Kungliga Postverket, Kooperativa förbundet och Sveriges Postsparbank.

Tecknad affisch som föreställer ett jordbrukslandskap med en åker där någon går bakom hästar. I förgrunden en tall. Texten lyder: Detta är ditt land. Du får själv skörda frukten av ditt arbete. Sveriges postsparbank

Detta är ditt land. Du får själv skörda frukten av ditt arbete. Sveriges postsparbank. Hjalmar Thoresson. 1939

Tecknad affisch där en tupp står på en blå bok med texten Sveriges postsparbank. I bakgrunden en orange sol som strålar samt texten Sparsamhetens dag 31 okt.

Sparsamhetens dag 31 okt. Sveriges postsparbank. Hjalmar Thoresson. 1934

En annan av Hjalmar Thoressons uppdragsgivare var biltillverkaren Ford, som beställde denna affisch 1932. Thoresson frammanar här en bild av hur en ny bilmodell färdas över havet ”på väg till Sverige!".

Stiliserad affisch i färg som visar silhuetterna av fraktfartyg på havet under en större silhuett i formen av en bil.

Vagnen världen väntar...Den nya Forden på väg till Sverige! Ill: Hjalmar Thoresson. 1932.

Mer om reklamaffischens språk och bild

Den 23 oktober kan du komma till KB och höra mer om hur reklamaffischens språk och bild har använts för att locka kunder till banker från 1900-talets början till idag. Då ger Claes Ohlsson, universitetslektor och docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet en föreläsning på KB: Bilder av trygghet och drömmar. Bankreklam i KB:s affischsamling. Missa inte det!