Hit med pengarna!
Föreställ dig att du ska uppmana den svenska befolkningen att spara pengar på banken och skapa förtroende för bank- och försäkringsväsendet. Att du ska uppmuntra svenskarna att skaffa hemförsäkring och få dem att drömma om trygghet och semester. Hur hade du löst uppgiften?
Sparboken sparklubben sparbössan. Medel mot målet. Postsparbanken. Hjalmar Thoresson. 1940.
KB:s affischsamlingar – en skattkammare
KB:s affischsamlingar omfattar mer än en halv miljon affischer. Den äldsta affischen är ifrån 1705, de nyaste har kommit in med de senaste årens pliktleveranser. Affischerna är i stora drag indelade efter ämne (vad affischen handlar om), format (storlek) och år (produktionsår). Samlingarna är till viss del sökbara i databaserna Libris och Regina, men majoriteten måste sökas fram i den okatalogiserade skattkammaren under Humlegården.
Under affischsamlingens kategori "Ekonomi, bank och post" samlas tusentals affischer som till sitt innehåll berör just ekonomi, bank eller post. Till exempel dessa affischer från försäkringsbolaget Folksam.
Det är bara katten som har nio liv. Folksam försäkrar. 1953.
Tänk längre än näsan räcker. Ungdomstid försäkringstid. Folksam 1954
Liten låga stjälper ofta stora planer. Skydda varor och värden mot eld! Folksam 1947
Text, eller text och bild, bär budskapet
En affisch består i regel av text, eller text och bild i samverkan. Ofta har typografin utformats på kreativa sätt för att fånga våra blickar. Ibland kan man se hur text närmast integrerats i bilden på olika innovativa sätt. Bilden kan förstärka textens budskap eller så samarbetar bild och text jämspelt.
Många affischer består endast av text, och då är det den typografiska formgivningen som står för hela skådespelet.
Frosta härads sparbank 1963
Målmedvetet sparande ger resultat 1944
Som kund i Handelsbanken stödjer du den egna ortens näringsliv. Svenska handelsbanken 1942
Man kan dämpa julköpen utan att dämpa julglädjen. Folkrörelsernas sparkampanj 1948
Bankboken i oväntade roller
Flera exempel på välkomponerade reklamaffischer hittar vi bland bankernas budskap om att spara och placera pengar hos dem i stället för under madrassen eller i spargrisen. Bankbok, kassabok, motbok eller sparbok. Kärt barn har många namn. I den visuella kommunikationen kan en bankbok agera i nya roller. På en affisch får kassaboken bokstavligt talat bli vingar och på en annan affisch får motboken bli till ett tält som hyser sommarens glädje.
Känn er fri – med ordnad ekonomi. 1953
Spara nu för semestern. Postsparbanken. 1946
Glad och god skall människan spara. Postsparbanken 1946
Semestern klarad tack vare Postsparbanken – och ändå pengar över. 1944
Affischkonstnären Hjalmar Thoresson
En tongivande affischkonstnär på temat ekonomi var reklamtecknaren Hjalmar Thoresson (1893–1943), som skapade affischen du ser högst upp i inlägget. Thoresson var under sitt yrkesliv bland annat anställd vid tryckeriföretaget Wezäta i Göteborg och Esselte i Stockholm. Bland hans uppdragsgivare fanns Statens järnvägar, Kungliga Postverket, Kooperativa förbundet och Sveriges Postsparbank.
Detta är ditt land. Du får själv skörda frukten av ditt arbete. Sveriges postsparbank. Hjalmar Thoresson. 1939
Sparsamhetens dag 31 okt. Sveriges postsparbank. Hjalmar Thoresson. 1934
En annan av Hjalmar Thoressons uppdragsgivare var biltillverkaren Ford, som beställde denna affisch 1932. Thoresson frammanar här en bild av hur en ny bilmodell färdas över havet ”på väg till Sverige!".

Vagnen världen väntar...Den nya Forden på väg till Sverige! Ill: Hjalmar Thoresson. 1932.
Mer om reklamaffischens språk och bild
Den 23 oktober kan du komma till KB och höra mer om hur reklamaffischens språk och bild har använts för att locka kunder till banker från 1900-talets början till idag. Då ger Claes Ohlsson, universitetslektor och docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet en föreläsning på KB: Bilder av trygghet och drömmar. Bankreklam i KB:s affischsamling. Missa inte det!