Från deposition till donation
2012 tog KB emot en stor donation av värdefulla teckningar av främst svenska konstnärer som verkat från 1700-talets slut fram till tidigt 1900-tal. Här kan du läsa historien om hur samlingen kom till biblioteket och hur vi arbetar med att göra den tillgänglig.
Deposition blir till donation
Olof Bernhard Kempe (1830–1908) var en industriman och kommunpolitiker som verkade främst i Härnösand under andra hälften av 1800-talet. Han var också en stor samlare och samlade bland annat på autografer och handteckningar.
1961 deponerade Kempes familj hans stora och värdefulla autograf- och handteckningssamlingar på KB. Det innebar att familjen fortfarande ägde materialet, men förvarade det på KB och via biblioteket gjorde samlingarna tillgängliga för forskare och andra intressenter.
Både autograf- och teckningssamlingarna kom att förvaras som depositioner på KB i närmare 30 år innan familjen hörde av sig med tankar om att återta samlingen av handteckningar, medan autografsamlingen istället skulle skänkas till KB. I ett brev från riksbibliotekarie Birgit Antonsson i mars 1990 ser vi KB:s respons:
När KB på hösten 1990 hade gått igenom samlingen av teckningar och kontaktade familjen för att en överlämning av teckningssamlingen skulle ske fick man ingen respons. Det skulle dröja ytterligare 20 år innan ärendet togs upp, omförhandlades och blev klart.
Resultatet blev att både autograf- och teckningssamlingen kom att doneras till KB 2012. Samlingen delades upp och autografsamlingen förvaras idag i KB:s handskriftssamling Öppnas i nytt fönster., medan handteckningarna finns i bildsamlingen Öppnas i nytt fönster..
Handteckningssamlingen
När donationen av teckningssamlingen blev klar inleddes arbetet med att omhänderta, beskriva och digitisera den.
Det första beslut som togs vara att montera ur bilderna ur de nio albumen. Det främsta skälet till detta vara att flera teckningarna ofta var monterade på ett uppslag, vilket gjorde att de olika pappren som fanns i albumen inverkade negativt på varandra.
I detta uppslag av album 1 syns det hur bilderna på vänster sida har en ljusare rektangel efter det övre porträttet på höger sida. Även ovalen av det nedre porträttet syns svagt på den nedre bilden till höger.
Ett annat skäl till urmonteringen var att monteringspappret i albumen var av surt och smulades sönder när man bläddrade i dem. Till vänster i bilden av uppslaget i album 1 syns hur pappret har brutits av och därmed bildar en ojämn kant.
Ytterligare skäl till urmonteringen var att det är lättare att hantera och visa material som ligger plant och att det dessutom gör det enklare att digitisera.
Innan urmonteringen påbörjades gick en bibliotekarie igenom samlingen och varje bild fick ett nytt nummer från ett och framåt. Samtidigt behölls den äldre numreringen i en parentes efter den nya så att det går att återskapa vilka bilder som tillhört vilket album och i vilken ordning de varit inplacerade i dem.
För att förenkla konservatorns arbete skapades också kapslar med skyddsomslag med påskrivet signum innan urmonteringen påbörjades. Det tog sedan omkring tre år innan alla teckningar monterats ur albumen och placerats in i sina nya skyddsomslag och kapslar.
Kempes teckningssamling katalogiseras idag i Libris och digitiseras vartefter katalogiseringen blir klar. Fram tills idag är 857 av cirka 1 250 teckningar katalogiserade Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och 759 teckningar är digitiserade. Så småningom kommer de som är upphovsrättsligt fria att publiceras i Libris.
Utöver detta återstår de 17 skissböckerna med teckningar av konstnärer som exempelvis Fredrik Axel Cederholm, Nils Gustav Janzon och Jonas Carl Linnerhjelm.
Smakprover
I samlingen finns en uppsjö olika motiv och tekniker av omkring 450 både kända och mindre kända konstnärer. Här finns allt ifrån akvareller, blyerts- och/eller pennteckningar, kritteckningar, oljemålningar med mera. Det finns många landskapsteckningar och mariner, liksom karikatyrer, detaljritningar från arkitektur, historiska motiv samt porträtt.
Här är ett vackert exempel på en akvarell av Robert Vilhelm Ekman. I bildens främre del syns en vallgosse iklädd blå luva och väst och blå strumpor med röda tofsar. Han står på en stor sten och blåser i ett horn. I typiskt akvarellmanér har Ekman här lyckats få fram ett skirt, men nästan brinnande ljus i bakgrundens blånande berg och ljust rosa himmel.
Bruno Liljefors rävfamilj får representera teckningar gjorda i blyerts. Liljefors är känd för sina djurteckningar och även här har han lyckats göra rävarna levande genom att skapa rörelse och riktning i bilden via rävhonan, som tycks smyga sig fram i det höga gräset med fokus på sjön och de flygande änderna i bildens övre, högra del.
Slutligen får Alexander Clemens Wetterlings karikatyr "Kants byxor" exemplifiera de humoristiska bilder som finns i samlingen.
I år är det tio år sedan teckningssamlingen donerades till KB och mycket har hänt, men det kommer troligen att dröja ytterligare fem år innan katalogiseringen och digitiseringen blir klar. När arbetet med denna typ av samling sker parallellt med övriga arbetsuppgifter på biblioteket innebär det att omhändertagandet måste ske stegvis.
Samlingens 10-årsjubileum firar vi dock genom att göra de redan digitiserade teckningarna tillgängliga för alla via Libris under 2022.