Amerikansk luftgunga –KB lägger pusslet
Ohoj! Så mycket som är på gång . Så många evenemang. Så mycket aktualitet. Låt oss se vad skadade affischer kan tipsa oss om. KB lägger pusselbitarna på plats.
Aktualitet – en färskvara
En affisch kan se ut på många sätt. Den har nästan alltid text, eller text och bild. Och den har aktualitet. Det betyder att den ofta uppmärksammar någonting som är på gång och nära i tid.
Exempel: dragspelstävling, aftonunderhållning, filmvisningar, nya reseguider ute i butik, vårkonsert, brottningskamp, ett stort briljant fyrverkeri, en dramatisk-musikalisk soiré. Eller att en amerikansk luftgunga för första gången kommer till Umeå.
Men aktualitet är en färskvara. Luftgungan som annonserades planerades till år 1905, närmare bestämt torsdagen den 31 augusti. Det briljanta fyrverkeriet skulle gå av stapeln någon gång under 1800-talet, lite oklart precis vilket år. Dagen var dock söndagen den 7 augusti.
Affischerna är alltså barn av sin tid. Alla handlar om här och nu, men nu är det då och här blir det där.
Sköra och trasiga
Även papperet de är tryckta på har fått känna av tidens tand. Många är mycket sköra och många är trasiga. De är inte gjorda för att sparas för många generationer av användare och forskare.
De är gjorda för att annonsera någonting som är här och nu, spridas i mängder och därefter glömmas bort.
Extra omsorg för exakt 275 affischer
I ett avgränsat projekt för skadade affischer ger vi nu särskild omsorg till 275 affischer på KB. Ämne varierar från musik och sport till politik, undervisning och film. De flesta är från första hälften av 1900-talet, en stor andel är från slutet av 1800-talet.
Lösa pusselbitar
Det som just dessa affischer har gemensamt är att de har skador i form av fragment (lossnade bitar). Och fragmenten finns kvar. De är numrerade och går att koppla samman med rätt affisch. Lagas affischerna nu kan textinnehållet återskapas. Efter lagning, katalogisering och digitalisering är tanken att de ska få en skön och välförtjänt vila i magasinen.
Japanpapper, katalogpost och digitalisering
Kring de skadade affischerna samarbetar en projektgrupp, sammansatt av bibliotekarier, en bokbindare och en fotograf. Varje affisch får en alldeles egen katalogpost. Affischerna stabiliseras genom att man fäster de lösa bitarna med hjälp av japanpapper och stärkelseklister. Affischerna ges också en omsorgsfull digitalisering.
Hindra informationsförlust
Syftet med projektet för skadade affischer är i första hand att förhindra informationsförlust. Det ska vara möjligt att gå tillbaka till källan, det vill säga se och läsa all information utan tappade bitar.
Dessa affischer kommer att finnas kvar för framtiden, både i fysisk form och digitalt. Tillgänglighet för forskare och allmänhet inte bara idag utan för lång tid framöver är något som genomsyrar allt vi gör på KB.
En effekt av samarbetet är att vi som arbetar med detta djupdyker i de olika momenten lite extra. Det är inte bara engagerande, det ger också möjligheter att utveckla arbetssätten.
KB:s affischsamling innehåller ca 600 000 affischer och växer för varje år. Exakt samma omsorg kan inte ges varje objekt så det behövs också strategier för att förebygga nya skador.