Ameri­kansk luft­gunga KB lägger puss­let

Ohoj! Så mycket som är på gång . Så många evenemang. Så mycket aktualitet. Låt oss se vad skadade affischer kan tipsa oss om. KB lägger pusselbitarna på plats.

Detalj av en skadad affisch. Foto: KB

Detalj av en skadad affisch. Foto: KB.

Aktualitet en färskvara

En affisch kan se ut på många sätt. Den har nästan alltid text, eller text och bild. Och den har aktualitet. Det betyder att den ofta uppmärksammar någonting som är på gång och nära i tid.

Exempel: dragspelstävling, aftonunderhållning, filmvisningar, nya reseguider ute i butik, vårkonsert, brottningskamp, ett stort briljant fyrverkeri, en dramatisk-musikalisk soiré. Eller att en amerikansk luftgunga för första gången kommer till Umeå.

"För första gången i Umeå. Härmed tillåter jag mig att meddela den ärade publiken i staden och dess omnejd att jag är hitkommen med min stora Amerikanska Luftgunga" ; "På samma plats finnes Professor Philippis original trolleri-teater och skjutbana m. m."

Men aktualitet är en färskvara. Luftgungan som annonserades planerades till år 1905, närmare bestämt torsdagen den 31 augusti. Det briljanta fyrverkeriet skulle gå av stapeln någon gång under 1800-talet, lite oklart precis vilket år. Dagen var dock söndagen den 7 augusti.

Affischerna är alltså barn av sin tid. Alla handlar om här och nu, men nu är det då och här blir det där.

Folk-konsert i Ofvansjö kyrka. Gäfleborgs läns orkesterförenings symfoniorkester, 1913. Foto: Jens Östman, KB.

Folk-konsert i Ofvansjö kyrka. Gäfleborgs läns orkesterförenings symfoniorkester, 1913. Foto KB: Jens Östman

Sköra och trasiga

Även papperet de är tryckta på har fått känna av tidens tand. Många är mycket sköra och många är trasiga. De är inte gjorda för att sparas för många generationer av användare och forskare.

De är gjorda för att annonsera någonting som är här och nu, spridas i mängder och därefter glömmas bort.

Arbetsstation för lagning

Arbetsstation för lagning. Foto: KB

Extra omsorg för exakt 275 affischer

I ett avgränsat projekt för skadade affischer ger vi nu särskild omsorg till 275 affischer på KB. Ämne varierar från musik och sport till politik, undervisning och film. De flesta är från första hälften av 1900-talet, en stor andel är från slutet av 1800-talet.

Lösa pusselbitar

Det som just dessa affischer har gemensamt är att de har skador i form av fragment (lossnade bitar). Och fragmenten finns kvar. De är numrerade och går att koppla samman med rätt affisch. Lagas affischerna nu kan textinnehållet återskapas. Efter lagning, katalogisering och digitalisering är tanken att de ska få en skön och välförtjänt vila i magasinen.

Vagnen världen väntar...Den nya Forden på väg till Sverige! Ill: Hjalmar Thoresson. 1932. Foto KB: Jens Östman

Vagnen världen väntar...Den nya Forden på väg till Sverige! Ill: Hjalmar Thoresson. 1932. Foto KB: Jens Östman

Japanpapper, katalogpost och digitalisering

Kring de skadade affischerna samarbetar en projektgrupp, sammansatt av bibliotekarier, en bokbindare och en fotograf. Varje affisch får en alldeles egen katalogpost. Affischerna stabiliseras genom att man fäster de lösa bitarna med hjälp av japanpapper och stärkelseklister. Affischerna ges också en omsorgsfull digitalisering.


Lagning pågår. Foto: KB

Lagning pågår. Foto: KB

Hindra informationsförlust

Syftet med projektet för skadade affischer är i första hand att förhindra informationsförlust. Det ska vara möjligt att gå tillbaka till källan, det vill säga se och läsa all information utan tappade bitar.

Dessa affischer kommer att finnas kvar för framtiden, både i fysisk form och digitalt. Tillgänglighet för forskare och allmänhet inte bara idag utan för lång tid framöver är något som genomsyrar allt vi gör på KB.

En effekt av samarbetet är att vi som arbetar med detta djupdyker i de olika momenten lite extra. Det är inte bara engagerande, det ger också möjligheter att utveckla arbetssätten.

KB:s affischsamling innehåller ca 600 000 affischer och växer för varje år. Exakt samma omsorg kan inte ges varje objekt så det behövs också strategier för att förebygga nya skador.

Skört papper
Papperet kan vara av låg kvalitet och med tiden kan det bli mycket skört.
Text, eller text och bild
Nästan alla affischer har text, eller text och bild i samverkan.
Färgat papper
På 1800-talet och början av 1900-talet har de flesta affischerna svart tryck på infärgat papper.