Utsmyckning i Codex Gigas
Djävulsbibelns konstnärliga utsmyckning består dels av fem bilder – tre i marginalen och två som sträcker sig över en hel sida – och dels av 77 färgstarka initialer.
Jerusalem och djävulen
De två helsidesbilderna på ett uppslag mot slutet av boken visar det himmelska Jerusalem och porträttet av djävulen. Bildernas placering lyfter fram skillnaden mellan hoppets och frälsningens symbol – och mörkrets och det ondas symbol.
Författarporträtt, himlen och jorden
De tre marginalbilderna finns i Judiska Fornminnen, skriven av Josefus Flavius. Den första är ett författarporträtt som är placerat vid verkets prolog. De andra består av två rundlar alldeles vid inledningen. Bilderna föreställer himlen och jorden och illustrerar början av skapelseberättelsen. Dessa är de enda textanknutna bilderna i hela Codex Gigas.
Färgsprakande initialer
Codex Gigas är späckad av utsmyckade initialer. De finns i början av huvudtexter och i texternas huvudavsnitt. De mest utsmyckade initialerna, i flera färger, finns i början av de flesta bibelböckerna. En inleder Kosmas från Prags krönika. Initialerna är dekorerade med spiraler som avslutas med stiliserade blad och blommor.
Helsidesinitialer
Sex av initialerna sträcker sig över en hel sida. I deras utsmyckning ingår även fåglar och olika djur. Två finns i Gamla testamentet och de återstående fyra finns i Nya testamentet där de inleder evangelieböckerna. Initialerna till Matteus- och Markusevangeliet är de enda där man har använt guld.
Enklare initialer
Codex Gigas har också mindre utsmyckade initialer. En typ kallas ”arabeskinitialer” och är i två färger, med bokstäver i blått och bladornament i rött. De finns i början av varje bok i Isidorus av Sevillas encyklopedi och högst upp på varje sida i kalendariet och nekrologiet.
Den andra typen är "fleuronnéinitialer" med bokstäver i en färg och blomsterutsmyckning i en annan.