Lättläst om KB

Kungliga biblioteket kallas oftast för KB och är Sveriges nationalbibliotek.

Det här är KB

KB är ett bibliotek som har nästan allt som trycks i Sverige: böcker, tidningar, reklamblad och mycket mer. Vi samlar också in allt som sänds i svensk tv och radio. Vi samlar dessutom in musik, filmer, datorspel och svenska sidor på internet.

Massa olika materialtyper med äpplen på. Tidningar, böcker, skivor med mera.

Alla är välkomna

KB är till för alla. Många som kommer hit är forskare och studenter. Andra är journalister och släktforskare eller bara såna som är nyfikna på våra samlingar.

Entrén på KB i Humlegården sedd inifrån. Foto: Per & Per Fotograf AB

Låna på biblioteket

Du måste vara minst 18 år för att kunna låna på KB. Först behöver du beställa ett lånekort. Det mesta av vårt material står inte framme. Istället för att leta bland hyllor beställer du fram det du vill låna.

Besökare hämtar böcker i expeditionen för information och lån. Foto: Per & Per Fotograf AB

Studera på plats

Vårt material kan inte lånas hem. Istället sitter du i någon av våra läsesalar för att studera KB:s material. Endast vissa utländska böcker går att låna med hem.

Studieplatser i stora läsesalen Foto: Per & Per Fotograf AB

Film, tv, radio eller datorspel

Om du vill ta del av KB:s filmer, tv, radio eller datorspel behöver du ha en särskild uppgift. Du ansöker då genom tjänsten Svensk mediedatabas.

LP-skiva från Sonora. Foto: KB Jens Gustavsson

Studieplatser

Om du vill studera eget material kan du göra det i KB:s annex. Här finns också tidningar och tidskrifter som du kan läsa utan lånekort.

Annexet. Trappa ner till olika våningsplan. Foto: Per & Per Fotograf AB

Magasin under jorden

Vi förvarar det mesta av våra samlingar i förråd under jorden. Det är för att samlingarna är så stora. Det är också för att se till att de skyddas från skador.

Lång gång med audiovisuellt material Foto: Per & Per Fotograf AB

Var försiktig med materialet

Böcker, tidningar, filmer och annat kan gå sönder när många använder dem. Därför måste du vara extra försiktig när du tittar i KB:s material. Det ska hålla för många under lång tid.

Bok som skadats av kaffe Foto: KB

Vi digitiserar

Vi gör digitala kopior av böcker, tidningar, film, musik och annat. På så vis kan många ta del av dessa utan att de går sönder. Det kallas att digitisera.

Digitalisering av böcker. Foto: Per & Per fotograf AB/KB

KB och andra bibliotek

KB samarbetar med bibliotek i hela Sverige. Vi sköter även om söktjänsten Libris. Där finns flera miljoner olika böcker, tidskrifter, kartor, affischer och noter.

Spiktavla med snören som binder ihop spikarna.

KB är en myndighet

Som myndighet arbetar KB på uppdrag av Sveriges regering. Ungefär 340 personer arbetar på KB. Högsta chefen kallas för riksbibliotekarie. Hon heter Karin Grönvall.

Riksbibliotekarie Karin Grönvall. Foto: Jann Lipka