Krig till salu

Uttrycket ”mördande reklam” ges en helt ny innebörd bland KB:s samlingar av propagandaaffischer. Här delar reaktionärer utrymme med revolutionärer i ett och samma syfte – att motivera till strid.

Och strid är bara förnamnet. Bland affischerna, som kom till KB som en donation från skriftställaren Jan Myrdal och konstnären Gun Kessle, utkämpas också ett informationskrig på föreställningarnas slagfält. Här används samma mekanismer som vid all typ av reklam, med den skillnaden att det är värderingar och krig som säljs i stället för vitvaror och bilar.

Samklangen mellan visuella uttryck och vassa texter skapar en retorik som ska väcka precis rätt känslor hos konsumenten; i det här fallet den befolkning som ska övertygas om att stridens sak är den enda rätta. Den som har en mer cynisk eller misstänksam inställning till reklamvärlden kan här få vatten under sin kvarn – fantasin verkar helt enkelt gränslös när bilden av fienden ska säljas in.

Ingen bild är grov nog, ingen brottsbeskyllning är tabu: från fransmän som inte ser efter sina egna barn till tyska soldater som kidnappar småflickor. Svartmålandet och de tidstypiska överdrifterna återspeglas i kollektionen, där du kan se både förlöjligande och svartmålande av fienden såväl som heroism och omtänksamhet från de egna leden.

Allt i syfte att väcka en vrede som berättigar aggressiva anfall, frenetiskt försvar och vidriga våldsdåd.

Andra utställningar