Konstnärliga affischer
Företaget Konstnärliga affischer fick lägga ner bara några år efter start; ändå kan man kalla det för en lyckad start-up i sekelskiftets reklambransch. Än i dag inspireras nämligen kreatörer över hela landet av de lika färgglada som tongivande affischerna.
Konsthistorikern Carl G. Laurin startade företaget Konstnärliga affischer 1895 med finansiering av Generalstabens Litografiska Anstalt. Syftet med företaget var lika tydligt som enkelt: den svenska reklamaffischen ska utvecklas, och det är vi som ska göra det! Laurin hade tillbringat några år i Paris i slutet av 1800-talet och blev kraftigt inspirerad av den franska affischkonsten.
Flera av den tidens mest kända konstnärer anslöt sig till företaget. Här hittar du kända namn som Ragnar Östberg, Arthur Sjögren, Nils Kreuger, Albert Engström, Vicke Andrén, Carl Westman, Olle Hjortzberg med flera.
Men trots den stora uppslutningen från namnkunniga tungviktare inom svensk konst och formgivning så gick verksamheten trögt. Att vara först ut med den här typen av marknadsföring fick nämligen ett högt pris, bokstavligt talat. Få företag hade råd att köpa in affischer av så här hög kvalitet och efter bara några år fick företaget läggas ner.
Konstnärliga affischer - Kollektion
Andra utställningar
- Kvinnliga visitkortsfotografer
1800-talets "Cartomani" gav kvinnor jobb.
- Medicinrullen
542 centimeter av våndor och värk.
- Krig till salu
Propaganda för vrede och kamplust.
- Cirkusaffischer
Svenska cirkusaffischer mellan 1700- och 1900-talen.
- Smaklig spis! Matsedlar 1840−1970
Utforska hundra år gamla menyer.
- Projekt: rädda affischerna
Från oskick till nyskick.