Bilder av trygghet och drömmar – 100 år av bankreklam

Hör om hur affischer använts för att locka kunder till bankerna, från 1900-talets början till idag.

Detalj från en gul affisch med en tupp och texten "Sparsamhetens dag 31 oktober".

Affisch från Sveriges postsparbank.

Att få ta hand om andra människors tillgångar är en förutsättning för bankväsendet. För att övertyga oss om att pengarna är i goda händer har bankerna bland annat gjort reklam i form av affischer. Hör om hur både språk och bild använts för att locka kunder från 1900-talets början till idag.

Claes Ohlsson är universitetslektor och docent i svenska språket vid Linnéuniversitetet och forskar om förhållanden mellan språk och ekonomi.

Tid: 23 oktober kl. 17.30–18.30 (dörrarna öppnas 17.10)
Plats: KB:s hörsal, Humlegårdsgatan 26, Stockholm.
Entré: Fri entré. Ingen föranmälan. Välkommen!
Kontakt: program@kb.se

Läs mer om tillgänglighet i KB:s lokaler.

Vill du gå på ännu en föreläsning?

Den här föreläsningen är en del av serien Berättelser från KB. Varje termin anordnar KB flera evenemang, på olika teman och med gratis entré. Varmt välkommen att besöka oss så många gånger du vill.